Wat wordt er nagekeken bij een APK keuring

Elke auto moet regelmatig naar de garage voor een APK keuring. Er zijn uitzonderingen, maar voor de meeste auto’s is deze keuring jaarlijks verplicht. Maar wat wordt er eigenlijk allemaal nagekeken bij een APK keuring? En waarom is het zo belangrijk dat dit elk jaar weer gedaan wordt? In dit artikel leggen we uit wat de reden is van de APK keuring en welke onderdelen er allemaal worden gecontroleerd.

Waar letten ze op bij een APK keuring

De afkorting APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Dit is in Europa een wettelijk verplichte keuring om te controleren of je auto wel voldoet aan allerlei eisen met betrekking tot milieu, registratie en verkeersveiligheid. De keurmeester doorloopt een vaste lijst met keuringspunten die verplicht zijn. Onder andere de remmen, het bandenprofiel, de katalysator, de verlichting en de kilometerstand worden nagekeken. Het doel van de APK is dat iedereen in Europa met een veilige auto de weg op gaat om geen gevaar te vormen voor zichzelf en andere weggebruikers. Ook milieu- en registratie-eisen worden gecontroleerd vanwege logische redenen.

Wat wordt er nagekeken bij een APK
Een APK keuring is verplicht.

Wat wordt er nagekeken bij een APK keuring?

In de APK keuring wordt er een lijst met verplichte onderdelen doorgenomen. Hieronder vallen onder andere algemene functies zoals: de claxon moet functioneren, de ruitersproeiers en ruitenwissers moeten werken, de kachelaanjager moet werken, de tankdop moet goed kunnen sluiten, de accu moet goed vastzitten, de brandstofleidingen mogen geen lekkages hebben en er moet voldoende remvloeistof in het reservoir zitten. De remmen dienen allemaal goed te werken, de remschijven moeten een acceptabele dikte hebben en de remslangen dienen in goede staat te zijn. De schokbrekers moeten goed bevestigd zijn, hele veren hebben en de draagarmrubbers moeten naar behoren zijn. De stuurinrichting wordt gecontroleerd op stuurkogels, koppelingen, stuurstangen, stuurwiel, stuurkolom en nog enkele onderdelen. Hierbij mag er niet teveel speling zijn en moet alles goed vastzitten. De banden van de auto moeten voldoende profieldiepte hebben, met een minimum van 1,6 mm. Er mogen geen scheuren of bulten zichtbaar zijn, de wiellagers mogen niet versleten zijn en er mag geen speling van het wiel zijn dat groter is dan 1 mm. De bandenspanning wordt gecontroleerd en de bandenmaat en draairichting van de banden worden gecontroleerd. Ook de verlichting en de carrosserie worden gecontroleerd op verkeersveiligheid.


Naast bovengenoemde punten die zorgen voor de veiligheid van de auto worden er een aantal punten gecontroleerd die te maken hebben met het milieu en registratie. Zo wordt de uitstoot van uitlaatgassen gemeten en wordt bij dieselmotoren de roetuitstoot gemeten. Ook wordt de kilometerstand doorgegeven om betrouwbaarheid van de stand te kunnen controleren.

Hoe duur is een APK keuring

Omdat een APK keuring verplicht is zit je als autobezitter helaas vast aan de kosten die je jaarlijks moet maken voor de keuring. Gelukkig is de keuring op zich niet heel duur. De kosten voor een APK keuring van een benzine auto liggen gemiddeld tussen de 25 en de 50 euro. Voor een dieselauto betaal je gemiddeld 45 tot 70 euro voor een APK keuring. Let op, dit zijn slechts de kosten voor de keuring! De kosten van eventuele reparaties of ander onderhoud zoals een grote of kleine beurt komen hier nog bovenop!

Inhoudsopgave

Recente blogs